Otwarcia Konferencji dokonał Pan Prof.
dr hab. Jan Widawski, Rektor Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego
w Warszawie. Moderatorkami były: dr Krystyna Krzekotowska Kierownik Podyplomowego
Studium Zarządzania i Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami oraz Wiceprezes
Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw oraz dr Irena Kleniewska, wykładowca Wyższej
Szkoły Handlu i prawa im. R. Łazarskiego oraz Prezes Centrum Edukacyjnego "Jurysta".
Konferencja stanowiła wyjście naprzeciw postulatom zgłoszonym na poprzedniej
polsko-niemieckiej konferencji, zorganizowanej z inicjatywy Stowarzyszenia Obywatelskich
Inicjatyw w gmachu Ministerstwa Budownictwa w dniu 31 marca 2006 r. na temat:
Udziału gmin i spółdzielni mieszkaniowych w realizacji nowego programu budownictwa
mieszkaniowego, także pod patronatem naukowym WSHiP im. Ryszarda Łazarskiego.
Z grona uczestników Konferencji wyłoniony został zespół krajowych i zagranicznych ekspertów, którzy wyrazili gotowość uczestniczenia także w konsultacjach społecznych organizacji pozarządowych.
Uchwalono apel skierowany na ręce Pana Piotra Stycznia Sekretarza Stanu w Ministerstwie Budownictwa dotyczący działań na rzecz zwiększenia dostępności do Funduszy Europejskich.
|
dr Krystyna Krzekotowska wiceprezes Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw,
Prof. dr hab. Jerzy Kisielnicki dyrektor Centrum Kształcenia
Podyplomowego w Wyższej Szkole Handlu i Prawa,
Stanisław Kudroń wicedyrektor, Prof. dr hab. Jan Widawski prorektor w Wyższej Szkole Handlu i Prawa, dr Riese |
|
dr Irena Kleniewska prezes
Centrum Edukacyjnego "Jurysta", radna rady m. st.
Warszawy, dr Krystyna Krzekotowska wiceprezes Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw,
dr Witold Kalinowski radny m. st. Warszawy, Jerzy
Krzekotowski radca prawny, prezydent Polskiego Stowarzyszenia
Mieszkalnictwa
|
Inicjatywy w tym zakresie podejmuje wiele organizacji
pozarządowych. Stanowisko w tej sprawie zajęła Minister Rozwoju
Regionalnego Grażyna Gęsicka, m.in. w piśmie do Związku Rewizyjnego
Spółdzielni Mieszkaniowych RP, podkreślając, że Polska wraz z
innymi nowymi państwami członkowskimi od początku negocjacji
nad pakietem Rozporządzeń UE na okres 2007-2013 postulowała uznanie
kwalifikalności mieszkalnictwa z funduszy UE, w tym w szczególności
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Obecnie
na forum Grupy Roboczej ds. środków strukturalnych (B.05) Rady
UE oraz roboczych spotkań z KE trwają dyskusje nad zapisami art.
7 Rozporządzenia w sprawie EFRR. Zgodnie z projektem wydatki
na mieszkalnictwo będą mogły być kwalifikowane w ramach EFRR
dla nowych państw członkowskich, z tym że chodzi o wydatki ponoszone
jedynie na rzecz:
budynków wielorodzinnych,
budynków będących własnością władz publicznych bądź organizacji non-profit, przeznaczonych na potrzeby mieszkaniowe dla ludności o niskich dochodach oraz o specjalnych potrzebach.
beneficjentami takiego wsparcia będą mogły być także spółdzielnie mieszkaniowe.
Decyzja o ewentualnym wsparciu mieszkalnictwa w ramach ROP
będzie należała do kompetencji władz samorządowych w oparciu
o Strategię Rozwoju Województwa oraz inne tzw. strategiczne
dokumenty.
Potrzebne są zatem na tym etapie oceny projektów i propozycje
odpowiednich rozwiązań ze strony potencjalnych beneficjentów
i wykonawców programów skierowanych na mieszkalnictwo, co było
celem Konferencji, z udziałem międzynarodowych ekspertów ds.
Funduszy Europejskich, w tym Prezesa Wspierania Spółdzielczości
oraz Wiceprezesa Niemiecko-Polskiego Stowarzyszenia Mieszkalnictwa,
Rozwoju Miast i Ekologii dr Horsta Riese z Berlina.
Stowarzyszenie Obywatelskich Inicjatyw wraz z innymi organizacjami pozarządowymi
stworzyło w ten sposób dla polityków i specjalistów, naukowców i praktyków
- zgodnie ze standardami europejskimi - forum dyskusyjne, będące płaszczyzną
formułowania zarówno konstruktywnie krytycznych ocen na etapie projektowania,
jak i wzmacniania społecznego zrozumienia i wsparcia dla przyjmowanych
rozwiązań.
Dobrym punktem wyjścia do debaty była prezentacja Stanisław
Kudronia z Departamentu Strategii i Rozwoju Mieszkalnictwa Ministerstwo
Budownictwa na temat MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTYWANIA PROGRAMÓW WSPARCIA PRZY
REALIZACJI PROJEKTÓW WPÓŁFINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU
ROZWOJU REGIONALNEGO W OKRESIE 2007-2013
Poinformował o otwarciu możliwości wykorzystania środków na mieszkalnictwo,
dzięki konsekwentnemu stanowisku Polski i części nowych krajów członkowskich
oraz o ustaleniach dotyczących pojawiających się po raz pierwszy możliwości
finansowania określonych inwestycji mieszkaniowych (Europejski Fundusz
Rozwoju Regionalnego). Mają to być inwestycje stanowiące element kompleksowych
działań odnowy i rewitalizacji miast.
Prezentując katalog tych inwestycji, St. Kudroń wymienił zamknięty katalog tzw. inwestycji kwalifikowalnych, a mianowicie inwestycje mieszkaniowe dotyczące:
a) budynków mieszkaniowych wielorodzinnych,
b) budynków będących własnością publiczną lub podmiotów
non-profit, o ile te ostatnie używane będą na cele mieszkaniowe
dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub innych osób wymagających
z uwagi na ich
sytuację i potrzeby specjalnego wsparcia.
Możliwości wsparcia obejmują:
a) renowacje części wspólnych budynków w tym m.in. remonty
głównych strukturalnych części budynków, dachów, fasad, korytarzy,
wejść, szeroko rozumianej technicznej instalacji budynków,
b) w ramach remontów inwestycje termomodernizacyjne,
c) adaptacje budynków na cele mieszkalne dotyczące tworzenia
zasobu mieszkań socjalnych (inicjatywa Polski, która spotkała
się z akceptacją Komisji Europejskiej).
|
|
Ożywioną dyskusję wywołały informacje dotyczące obowiązującej i planowanej
polityki mieszkaniowej. Prezentując instrumenty obowiązujące, referent
przypomniał takie instrumenty jak:
1) program społecznego budownictwa czynszowego ze środków Krajowego
Funduszu Mieszkaniowego,
2) preferencyjne kredyty dla gmin na inwestycje związane z infrastrukturą
towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu (Krajowy Fundusz Mieszkaniowy),
3) program wsparcia inwestycji termomodernizacyjnych,
4) instrumenty podatkowe (preferencyjna stawka VAT do 2007,
zwrot inwestorski, ulga odsetkowa w PIT),
5) refundacja premii gwarancyjnych,
6) pilotażowy program wsparcia gmin w budowie lokali socjalnych
w latach 2004-2005 (zakończenie pilotażu w ramach środków budżetowych
na 2006 rok).
W ramach rozwiązań planowanych na pierwszym miejscu Referent wymieniłtakie
inicjatywy jak:
1) program dopłat do oprocentowania kredytów hipotecznych na
zakup własnego mieszkania (projekt ustawy o finansowym wsparciu rodzin
w nabywaniu własnego mieszkania skierowany do Sejmu RP - druk nr 393) oraz
2) systemowy program wsparcia gmin w budowie lokali socjalnych
(zgodnie z projektem ustaw, który znalazł się w planie prac Rady Ministrów
w br.)
3) wsparcie budownictwa na wynajem, w szczególności przez:
racjonalizację i dostosowanie do uwarunkowań rynku programu budownictwa społecznego czynszowego realizowanego ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, znajdującym się w planie prac Rady Ministrów w. br.
wykorzystanie koncepcji przedstawionej przez ZBP i środowiska deweloperów i po szczegółowej konsultacji założeń wystąpienie z inicjatywą legislacyjną w 2006 r.
|
Inicjatywy legislacyjne
Omawiając rządowe inicjatywy legislacyjne Referent przestawił m.in. projekt ustawy o rachunkach deweloperskich oraz program wsparcia remontów budynków mieszkalnych.
Dzięki definicji budownictwa społecznego utrzymana ma być obniżona
stawka VAT na sprzedaż i usługi budowy i szeroko rozumiane usługi remontu
substancji mieszkaniowej po 2007 roku. Odpowiedni projekt znajduje się
w uzgodnieniach międzyresortowych.
Zreferowany też został projekt ustawy o finansowym wsparciu
rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Elementami tego wsparcia są mieszkaniowe
kredyty hipoteczne udzielane przez banki (na zakup mieszkania lub budowę
domu) oraz dopłaty do oprocentowania kredytu udzielane przez 8 lat. Dopłata
ma sięgać 50% kwoty odsetek, naliczonych od kwoty kredytu finansującej
do 50m2 pow. użytkowej mieszkania. Beneficjentami programu będą małżeństwa
lub osoby samotnie wychowujące dzieci.
Program budownictwa mieszkań dla osób wymagającej pomocy
socjalnej przedstawiony został w referacie z uwzględnieniem pilotażowego
program wsparcia gmin oraz projektu ustawy przewidzianej w pracach Rady
Ministrów w b. r. Założenia programu pilotażowego przewidują wsparcie
dla gmin z Funduszu Dopłat (BGK) na przedsięwzięcia, w wyniku których
powstają lokale socjalne, noclegownie i domy dla bezdomnych, w wyniku
budowy nowych budynków lub adaptacji, przebudowy i remoncie budynków
istniejących. Wypłaty i rozliczenia środków dokonuje Bank Gospodarstwa
Krajowego na podstawie umowy z gminą. Maksymalna wysokość pomocy ma obejmować
35% kosztów przedsięwzięcia. Referując efekty programu pilotażowego,
podano dane, iż około 40% wniosków (142 z 362 wniosków uczestniczących
w postępowaniu kwalifikacyjnym) uzyskało rekomendację (w granicach 50
mln zł. Dotacji z Funduszu dopłat), co pozwoliło na zbudowanie w 2005
r. 3 200 lokali socjalnych i 468 miejsc w noclegowniach. Plan na rok
2006 zakłada zbudowanie 1 769 lokali socjalnych.
Gdy chodzi o strukturę tych inwestycji i wniosków rekomendowanych do
finansowania, to w przypadku lokali socjalnych 47% to remont lub adaptacja.
Natomiast w przypadku miejsc w noclegowniach i domach dla bezdomnych
wskaźnik ten sięgnął aż 94%.
Referent przedstawił też projekt ustawy o finansowym wsparciu
budownictwa dla najuboższych, którym mają się zajmować gminy,
organizacje społeczne (pożytku publicznego), kościoły oraz związki wyznaniowe
(jeśli
będą tworzyć placówki dla bezdomnych i mieszkania chronione.
Wspieranie obejmuje takie działania, jak:
budowa,
zakup mieszkań na rynku wtórnym oraz ich remont/modernizacja,
adaptacja budynku niemieszkalnego na cele mieszkalne,
remont budynku mieszkalnego lub zbiorowego zamieszkania, dobudowa lub nadbudowa,
partycypacja w kosztach budowy budynku mieszkalnego innego podmiotu w zamian za prawo wskazania lokatorów.
Wsparcie ma dotyczyć zasobu lokali socjalnych, mieszkań chronionych, domów dla bezdomnych oraz noclegowni.
Formą wsparcia będzie częściowa refundacja kosztów oraz zaliczka na poczet kosztów.
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy i jego efekty to kolejny temat
prezentacji przedstawiciela Ministerstwa Budownictwa. W jego
ramach w latach 1996 - 2005 r. udzielono 1410 kredytów kwotę
5 241,5 mln. Wybudowano 61,6
tys. Mieszkań. Powstało 382 towarzystw budownictwa społecznego
(głównie z udziałem samorządów gminnych). Głównym źródłem
tego finansowania jest
budżet państwa (innymi źródłami finansowania są pożyczki
międzynarodowych instytucji finansowych, spłaty udzielonych
kredytów oraz lokowanie wolnych
środków Funduszu)
W latach 1996-2005 dofinansowanie wynosiło 3 137,4 mln zł, natomiast w budżecie
na 2006 rok na ten cel przewidziano zaledwie 353 mln zł.
Ta ostatnia informacja wzbudziła duże zaniepokojenie uczestników
Konferencji, zwłaszcza reprezentujących
TBS, którzy podkreślali konieczność zachowania tej formy
budownictwa. Zgłoszono szereg uwag do koncepcji zrezygnowania
z partycypacji najemców oraz
postulat umożliwienia najemcom mieszkań w TBS nabycia ich
własności.
Pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego
Pożyczki te służą finansowaniu projektów mieszkaniowych nakierowanych na renowację
zniszczonej substancji mieszkaniowej oraz odnowę urbanistyczną zniszczonych
dzielnic miejskich.
Z tego źródła pochodzą dwie pożyczki w kwocie 10 mln Euro i 200 mln Euro.
Do tej pory wykorzystano w całości pierwszą pożyczkę oraz ok. 76 mln Euro
z drugiej.
Do finansowania zaakceptowano 129 przedsięwzięć, z których do końca 2005
roku ukończono i rozliczono 111.
Przedstawiając kierunki rozważanych zmian w funkcjonowaniu programu Krajowego
Funduszu Mieszkaniowego referent zaakcentował, że będzie kontynuowana działalność
inwestorów tylko w oparciu o porozumienia z gminami. Zmierza się też do likwidacji
partycypacji własnej najemców z utrzymaniem tylko partycypacje gmin. Nastąpi
też zaostrzenie kryteriów dochodowych i obniżenie stawki maksymalnego czynszu.
Ważną informacją jest zakładane uproszczenie procedur uzyskiwania kredytu.
Prawo mieszkaniowe
Ważną dziedziną w której potrzebne są zarówno opinie ekspertów, jak i konsultacje
społeczne jest system prawa mieszkaniowego. Dr Horst Riese i dr Krystyna Krzekotowska
- wiceprezes Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw i Kierownik Podyplomowego
Studium Zarządzania i Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami w WSHiP przedstawili
doświadczenia niemieckie z wykorzystywaniem funduszy europejskich, jak również
z reformą prawa i dostosowaniem spółdzielni do standardów europejskich.
Z kolei dr Irena Kleniewska Radna rady m. st. Warszawy i wykładowca
WSHiP im. Łazarskiego oraz Jerzy Krzekotowski, radca prawny i Prezydent
Polskiego Stowarzyszenia Mieszkalnictwa przedstawili projektowane zmiany
w polskim prawie mieszkaniowym, w tym zmiany wprawie spółdzielczym, w
ustawie o ochronie praw lokatorów (wyeliminowanie dowolnych podwyżek
czynszów) oraz w ustawie o własności lokali.
Zagadnienie polskiego ustawodawstwa mieszkaniowego na tle
porównawczym ze standardami europejskimi nabiera szczególnej wagi i aktualności
w związku z trwającymi pracami nad kolejnymi - ostatnio bardzo częstymi
- zmianami w prawie mieszkaniowym, a niedoskonałości prawa są przedmiotem
coraz ostrzejszej krytyki i niezadowolenia obywateli. Zaproszono zatem
na konferencję uczestniczących w tych pracach posłów - członków Sejmowej
Komisji Budownictwa.
Radni Rady m. st. Warszawy dr Irena Kleniewska i dr Witold Kalinowski
a także uczestnicy dyskusji panelowej dr Edward Kozłowski, Hanna Gruell
i dr Krystyna Krzekotowska wiele miejsca poświęcili nowym inicjatywom
gmin (a raczej niedostatku tych inicjatyw) dotyczącym możliwości zaspakajania
potrzeb mieszkaniowych niezamożnych mieszkańców poprzez zawieranie przez
gminy umów z właścicielami mieszkań i podnajmowanie ich przez gminę na
rzecz mieszkańców.
Rozwiązania takie znane innym państwom UE i dobrze sprawdzające się
zwłaszcza w Niemczech łagodzą także ciężar zagadnienia związanego z wykonywaniem
wyroków eksmisyjnych. Zamiast dostarczania lokalu socjalnego gmina podpisuje
stosowną umowę z właścicielem mieszkania, pokrywa zaległy i bieżący czynsz
w zamian za pozostawienie eksmitowanego w danym lokalu, jako osoby podnajmującego
lokal od gminy.
Goście zagraniczni - naukowcy i praktycy uświadomili, że problemy,
które stoją przed nowymi krajami Unii Europejskiej, stare kraje już dawno
rozwiązały. Ich doświadczenia mogą zatem być pomocne i służyć także uniknięciu
błędów, które zdarzały się w praktyce starych państw członkowskich.
W debacie uczestniczyli przedstawiciele nauki z wielu uczelni wyższych
oraz praktycy z wszystkich zainteresowanych środowisk, w tym gmin, towarzystw
budownictwa społecznego, developerów, wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych.
Licznie uczestniczący w tej, jak i wielu innych Konferencjach Stowarzyszenia
Obywatelskich Inicjatyw (pod naukowym patronatem WSHiP) studenci i młodzi
absolwenci mieli okazję uczestniczyć w debatach z udziałem naukowców
i praktyków. To dobry przykład wiązania teorii z praktyką, aby dorobek
prac naukowych mógł być wdrażany do praktyki i by nauka była pomocna
przy rozwiązywaniu trudnych problemów społecznych. Szczególnie ważne
są prowadzone badania prawnoporównacze w tej dziedzinie oraz stwarzanie
płaszczyzny wymiany doświadczeń w ramach współpracy międzynarodowej
Dyskusja była bardzo owocna a ujawnione różnice zdań (np.
odnośnie celowości lub zbędności istnienia własnościowego prawa do lokalu)
zasadniczo wzbogaciły argumentację, która może być wykorzystana w pracach
legislacyjnych. Wyrażono obawy, odnośnie tego czy proponowane zmiany
nie naruszą praw nabytych członków oraz fundamentalnej zasady równego
traktowania członków. Jedni bowiem będą mogli mieć własnościowe lub lokatorskie
spółdzielcze prawo do lokalu, innym natomiast miałoby być zakazane uzyskanie
i korzystanie z wspomnianych uprawnień, choć są one sprawdzone, jako
dobrze chroniącego prawa członków.
Dr Horst Riese, Prezes Stowarzyszenia Wspierania Spółdzielczości
i Wiceprezes Niemiecko-Polskiego Stowarzyszenia Mieszkalnictwa, Rozwoju
Miast i Ekologii, wyraził zdziwienie, że spółdzielczość w Polsce tak
długo boryka się z kontrowersjami i płynnością przepisów prawa (powodującymi
konieczność częstego zmieniania statutów), co utrudnia skoncentrowanie
się na rozwijaniu budownictwa i modernizacji mieszkań. Z podobnymi problemami
zderzyły się także spółdzielnie w b. NRD, ale szybko się z nimi uporano,
zmieniając tylko raz ich statuty, a następnie skupiając uwagę na modernizacji
substancji mieszkaniowej. Dzięki temu spółdzielnie te dokonały gruntownej
modernizacji swoich zasobów mieszkaniowych i niczym nie różnią się od
spółdzielni w Zachodniej części Niemiec.
Informując następnie o zasadach funkcjonowania spółdzielczości
w Niemczech i innych państwach UE Referent nawiązał do swoich doświadczeń
zdobytych przy zarządzaniu dużą spółdzielnią mieszkaniową w Berlinie.
Mówił o zasadach współpracy gmin i spółdzielni koniecznej dla procesów
rewitalizacji miast i osiedli mieszkaniowych, wyrażając gotowość pomocy
konsultacyjnej potrzebnej dla sprostania zwłaszcza nowym wyzwaniom związanym
z wykorzystaniem funduszy na mieszkalnictwo.
Zaprosił do wymiany doświadczeń także w trybie roboczym w
Warszawie i Berlinie.
Dr Irena Kleniewska wskazała na konieczność koncentrowania się na rzeczywistych
barierach rozwoju mieszkalnictwa, do których zaliczyć trzeba planowanie
przestrzenne i związane z tym długotrwałe procedury związane z wkraczaniem
w prawa właścicielskie. Bardzo wnikliwie zestawiła obydwie formy zarządzania
nieruchomościami (w formie spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, wskazując
zarówno na plusy, jak i na minusy każdej z tych form.
Z kolei dr Krystyna Krzekotowska Kierownik Podyplomowego Studium Zarządzania
i Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami poinformowała o tworzonej aktualnie
pod kierunkiem Prof. Jerzego Kisielnickiego Dyrektora Centrum Kształcenia
Podyplomowego w WSHiP im. R. Łazarskiego i Pani Rektor prof. dr hab.
Teresy Gardockiej - niemiecko-polskiej letniej szkoły zarządzania nieruchomościami
(przygotowującej do uzyskania specjalizacji II stopnia).
Konferencja stanowiła ostatni akcent cyklu polsko-niemieckich konferencji
naukowych, (z których dwie obradowały w sali Senatu RP) odbywających
się z inicjatywy Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw, przy współpracy
z Polsko-Niemieckim Stowarzyszenia Prawników, Centrum Edukacyjnym "Jurysta",
Niemiecko-Polskim Stowarzyszeniem Integracji Europejskiej, Niemiecko-Polskim
Stowarzyszeniem Mieszkalnictwa, Rozwoju Miast i Ekologii i wielu innych
naukowych i kulturalnych niemiecko-polskich Stowarzyszeń i Fundacji z
okazji Polsko-Niemieckiego Roku 2005/2006.
Udział naukowców i praktyków z Polski i z Niemiec oraz uczelni wyższych
i organizacji pozarządowych we wspomnianych Konferencjach (odbywających
się pod patronatem naukowym m.in. Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R.
Łazarskiego, dzięki osobistemu wsparciu ze strony Pani Rektor Prof. Teresy
Gardockiej) stanowił wkład środowiska naukowego nie tylko w integrację
europejską, ale - jako element obchodów Polsko-Niemieckiego Roku 2005/2006
- także wkład w umacnianie naszych dobrosąsiedzkich stosunków i współpracy.
Nie sposób nie zauważyć, że tak mocno akcentowana z okazji
wizyty Benedykta XVI w Polsce symbolika historycznego następstwa
papieża Polaka i Niemca i sam przebieg tej wizyty, to najważniejszy
akcent pojednania.
Teraz inicjatywy polsko-niemieckie, w tym inicjatywa wychodząca
od naszych kolegów i przyjaciół niemieckich, utworzenia
na potrzeb nowych państw członkowskich Europejskiej Akademii
Prawa w Warszawie im. Jana Pawła II (wzorowanej na Europejskiej
Akademii Prawa w Trier) będą jeszcze bardziej potrzebne
i owocne.
|