II KRAJOWY KONGRES KOBIET Warszawa, dnia 11 lipca 2005 r.
Z inicjatywy Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw i Soroptimist International I-szy Klub Warszawski zorganizowany został
w dniu 11 lipca 2005 r. II KRAJOWY KONGRES KOBIET.
|
Moderatorkami obrad Kongresu były Pani dr Krystyna Krzekotowska
Wiceprezes Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw oraz Danuta Piontek
Prezes Założyciel Soroptimist International Sekcja |
Stanowiło to niejako wyjście naprzeciw postulatom Kobiet kontynuowania pracy podjętej 8 lat temu przez I Krajowy Kongres Kobiet. Po otwarciu obrad przez Danutę Piontek Prezesa - Założyciela Soroptimist International debata uczestników Konferencji, koncentrowała na następujących przewodnich tematach Kongresu:
- Rola kobiet w demokratycznym państwie prawa i społeczeństwie obywatelskim (ref. Danuty
Piontek, Prezes Założyciel - Soroptimist International),
- Zasady prawa wyborczego (ref. dr Krystyny Krzekotowskiej, wiceprezesa Stowarzyszenia
Obywatelskich Inicjatyw),
- Udział kobiet w organach stanowiących prawo (Sejmie i Senacie RP) oraz w innych
gremiach decyzyjnych (ref. mgr Anny Rykowskiej SOI).
|
|
Moderatorkami obrad Kongresu były Pani dr Krystyna Krzekotowska
Wiceprezes Stowarzyszenia Obywatelskich Inicjatyw oraz Danuta Piontek
Prezes Założyciel Soroptimist International Sekcja |
Miała również miejsce prezentacja uczestniczących w Kongresie Organizacji Pozarządowych.
W referatach i dyskusji zostało podkreślone, że aktywność polityczna kobiet, ich kwalifikacje i umiejętności mogą i powinny służyć budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i demokratycznego państwa prawa, a kobiety wnieść mogą wiele wartości w tym:
- zaangażowanie ideowe i konsekwencję w realizacji obietnic wyborczych (by nie były one tylko czczymi obietnicami),
- wrażliwość na los ludzi pokrzywdzonych i instynkty opiekuńcze, tak istotne dla społecznej gospodarki rynkowej i przeciwdziałania społecznym konfliktom,
- postawy pacyfistyczne pozwalające na przeciwdziałanie wojnom, której ofiarami najczęściej są dzieci i kobiety.
Wreszcie przysłowiowa gospodarność kobiet może być antidotum na tak rozpowszechnione marnotrawstwo środków publicznych.
Zwłaszcza w okresie transformacji ustrojowej kobiety, mimo historycznie uwarunkowanego mniejszego zakresu doświadczeń w pełnieniu ról publicznych, a może właśnie dlatego, jako osoby wolne od stereotypów uwarunkowanych systemem nakazowo-rozdzielczym, mogą być partnerami społecznymi w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego.
Wszechstronna dyskusja dotyczyła konieczności wejścia większej liczby kobiet do Sejmu i Senatu, a także do samorządów terytorialnych. W wyborach do tych ostatnich wygrywają wszak komitety wyborcze wyborców, a te mogą powstawać z inicjatywy i z udziałem kobiet.
Porównując sytuację obecną z sytuacja istniejącą przed 8 laty, gdy na ten temat obradował
I Krajowy Kongres Kobiet, uczestnicy uznali, że nic się w tym zakresie nie zmieniło i to mimo wymagań Unii Europejskiej w odniesieniu do równych szans kobiet i mężczyzn.
Z tego względu Kongres przyjął uchwałę, w której zwraca się do Sejmu i Senatu RP o podjecie działań w kierunku uchwalenia ustawy stwarzającej warunki dla większego udziału kobiet w życiu publicznym, poprzez;
- ustanowienie specjalnego okresu przejściowego wprowadzającego na 15 lat tj. od 2005 r. - 2020 r. parytet wyborczy na rzecz kobiet w Parlamencie;
- ustanowienie obowiązku dla wszystkich partii politycznych i innych grup oraz organizacji społecznych powołujących swoje Komitety Wyborcze do wprowadzenia na wszystkie listy wyborcze minimum 40% kobiet, jako kandydatek do Parlamentu RP.
Jednocześnie Kongres zwrócił się do wszystkich kobiet, organizacji kobiecych, stowarzyszeń i partii politycznych; mężczyzn świadomych roli kobiet w życiu rodzinnym, społecznym i politycznym z apelem dotyczącym podpisania uchwały Kongresu skierowanej do Parlamentu RP o ustanowienie dla kobiet na specjalny okres przejściowy 15 lat - tj. od 2005 - 2020 r. 40% parytetu wyborczego na listach wyborczych partii politycznych oraz wszystkich innych komitetów wyborczych.
Zaapelowano też o utrzymanie stanowiska pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn, także w przyszłym powołanym po wyborach Rządzie.
Wystąpiono nadto z postulatem, by przyszły Prezydent RP powołał stanowisko doradcy ds. Równego Statutu Kobiet i Mężczyzn.
Także sama ordynacja wyborcza i jej rozwiązania dyskryminujące Obywatelskie Komitety Wyborcze Wyborców w stosunku do komitetów partyjnych zostały poddane krytyce. Pomniejszają one, bowiem znaczenie inicjatyw obywatelskich, w których kobiety mogłyby odnajdywać swe szanse w szerszym stopniu niż w strukturach partyjnych.
Za jeden z czynników utrudniających kobietom skuteczne działania na polu politycznym uznano brak integracji środowisk kobiecych i ich licznych organizacji. Mając świadomość skali trudności, z jaką spotkały się wszystkie dotychczasowe próby integracyjne, uczestniczki Kongresu uznały, że działania w tym kierunku powinny być kontynuowane i właśnie niesformalizowana nadmiernie formuła Kongresu Kobiet, odbywającego się jednak znacznie częściej, niż co 8 lat (a najlepiej corocznie) mogłaby być pomocna dla realizacji tego celu.
Sprzyjać temu mogą także projekty realizowane przy finansowym wsparciu Funduszy Europejskich.
W wyniku wniosków uczestniczek Prezydium II Krajowego Kongresu Kobiet zostało przekształcone w Komitet Organizacyjny, który możliwie jak najszybciej przystąpi do prac związanych z organizacją III Krajowego Kongresu Kobiet.
Uczestniczki II Krajowego Kongresu Kobiet
|